Skip to content Skip to footer

Lancia Delta Integrale Evoluzione

Lancia Delta została zaprezentowana światu w 1979 roku. Kanciaste nadwozie przypadło do gustu jury plebiscytu “Car of the Year” i nasza bohaterka została ogłoszona samochodem roku 1980. Lancia Delta zdobyła 369 punktów, pokonując Opla Kadetta (301 punktów), oraz Peugeota 505 (199 punktów).Tak swoją historię rozpoczyna Lancia Delta Integrale, samochód który kilka lat później stał się legendą rajdów samochodowych i do chwili obecnej nie ma na tym polu konkurencji.

Narodziny Lancii Delty

Początkowo Lancia Delta miała być jedynie kompaktowym hatchbackiem klasy premium, konstrukcyjnie spokrewnionym z Fiatem Ritmo. Produkowany od 1978 roku Fiat Ritmo (2 miejsce w plebiscycie na samochód roku 1979), ostatecznie stał się dawcą układu napędowego, oraz silników 1,3 i 1,5. Jednak Lancia napędzana tymi silnikami nie była demonem prędkości, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało jej 12,5 sek. Można więc spytać gdzie ta legenda rajdów?

Lancia walczy o prymat w rajdach

We wczesnych latach 80-tych w rajdach samochodowych królowały potwory startujące w grupie B. Moce silników rajdówek rosły. Pojawiły się także pierwsze samochody z napędem na cztery koła. Od momentu pojawienia się Audi Quattro oblicze rajdów zmieniło się nie do poznania. Czteronapędowe samochody były niepokonane. No prawie. W 1983 roku mistrzostwo zdobyła Lancia 037, ostatni tylnonapędowy samochód który zdobył tytuł mistrza świta konstruktorów w rajdach WRC. Jednak od tamtej pory liczą się już tylko samochody 4wd.

Lancia Delta S4

Kolejnym krokiem milowym w rajdach, a jednocześnie gwoździem do trumny okazała się… Lancia Delta, a konkretniej zbudowana w specyfikacji grupy B Lancia Delta S4. Maszynka do wygrywania rajdów została wyposażona w umieszczony centralnie silnik podwójnie doładowany kompresorem, oraz turbosprężarką. Samochód kierowany przez Henriego Toivonena zadebiutował w 1985 roku, z miejsca wygrywając rajd RAC. Niestety w kolejnym sezonie, podczas Rajdu Korsyki, Henri Toivonen ginie w płomieniach. Po tym wypadku Lancia wycofuje się z rywalizacji w grupie B, a z końcem sezonu FIA podejmuje decyzję o zawieszeniu startów sdamochodów w tej klasyfikacji.

Lancia Delta 4WD

Inżynierowie Lancii, jeszcze przed likwidacją grupy B, pracują nad wprowadzeniem napędu na cztery koła do kompaktu Lancia Delta. I tak w 1986 roku zostaje zaprezentowana Lancia Delta HF 4WD. Jednocześnie po zmianach w regulaminie mistrzostw świata WRC, okazuje się że nowy model jest idealny do startu w klasyfikacji Grupy A na sezon 1987. I tu dochodzimy do narodzin prawdziwej legendy rajdów. Team fabryczny Lancii w pierwszym sezonie bez litości rozprawił się z konkurencją zdobywając 140 punktów w klasyfikacji generalnej, Audi Quattro będące na drugim miejscu zdobyło tylko 82 punkty. Jednocześnie kierowcy Lancii stanęli na wszystkich trzech stopniach podium. Mistrzem świata został Juha Kankkunen, drugi był Miki Biasion, a najniższy stopień podium zajął Markku Alen.

Lancia Delta Integrale

W kolejnym sezonie 1988 Lancia zaprezentowała nowy model Integrale, a w klasyfikacji sytuacja się powtórzyła. Tym razem Lancia Delta również zdobyła 140 punktów, jednak na drugim miejscu był tym razem Ford zdobywający 79 punktów, Audi spadło na 3 miejsce. Podium mistrzostw było znów obsadzone tylko kierowcami Lancii. W sezonie 1989 Lancia po raz trzeci zdobywa 140 punktów, jednak na podium kierowców znalazł się jeden z kierowców startujący Toyotą. W 1990 roku Lancia Delta Integrale ponownie zostaje mistrzem świata konstruktorów, choć tym razem najwyższy stopień podium należy do bezkonkurencyjnego Carlosa Sainza startującego Toyotą Celicą. Sezon 1991 to piąte zwycięstwo Lancii w klasyfikacji producentów, na podium kierowców startujący Lancią Deltą Juha Kankkunen zaledwie o 7 punktów wyprzedza Carlosa Sainza w Toyocie, trzeci jest Didier Auriol w Lancii.

Lancia Delta Integrale Evoluzione

W 1992 roku Lancia zaprezentowała model Evoluzione. Jest to już kolejne wcielenie samochodu produkowanego od 1979 roku. Nowy/stary samochód różnił się głównie zewnątrz, jeszcze bardziej poszerzonymi błotnikami, nowym wzorem zderzaków, oraz dla tych z wprawniejszym okiem kołami mocowanymi na 5 śrub, zamiast 4. W środku Lancia Delta zmieniła się niewiele. Tak na prawdę zmieniły się tylko zegary na tablicy rozdzielczej.

Prawdziwa legenda rajdów – Lancia Delta HF Integrale

A na trasach rajdowych? Lancia Delta Integrale zdobywa 6 tytuł mistrza świata, po raz kolejny zdobywając 140 punktów. Na podium kierowców dwaj kierowcy Lancii i Carlos Sainz w Toyocie na najwyższy stopniu. Można powiedzieć nuda. Ale dzięki temu wynikowi Lancia zdobywa 6 tytuł mistrza świata z rzędu jednym modelem samochodu, wygrywając w sumie 46 eliminacji WRC. Jest to jednocześnie 11 tytuł mistrza świata konstruktorów dla Lancii, co jest również do dziś nie pobitym rekordem.

>>>>Muzeum Lamborghini

>>>>Muzeum motoryzacji w Turynie cz.1

>>>>Muzeum motoryzacji w Turynie cz.2

>>>>Muzeum Ferrari w Maranello

>>>>Muzeum Enzo Ferrari w Modenie

5 Comments

  • Art
    Posted 17 kwietnia 2014 at 10:20

    Samochód – legenda a do tego wspaniałe zdjęcia studyjne znakomicie wyglądającego egzemplarza.

  • Marcin
    Posted 25 kwietnia 2014 at 15:41

    Piękne fotografie!

  • Monica
    Posted 9 września 2014 at 17:14

    Ładny zadbany egzemplarz, wygląda prawie jak w muzeum. Super samochodzik.

  • Bebok
    Posted 24 listopada 2014 at 12:19

    Boski cichociemny spioszek! 😀 Już tyle lat mineło, że można powiedzieć: gimby nie znają 😛 Ciekawe jakie byłoby podejście ludzi, gdyby przejechać się nim przez centrum miasta 🙂

    • Marcin Solarz
      Posted 24 listopada 2014 at 12:32

      Jeżdżę trochę bardziej cywilizowaną. Jadąc przez miasto większość się odwraca patrząc co to, a i często kciuk uniesiony w górę widuję 😉

Leave a comment

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Go to Top