Skip to content Skip to footer

BMW Neue Klasse

Na początku lat 60-tych ludzie powoli zapominali o trudnych czasach okresu po drugiej wojnie światowej. Na zachodzie samochody nie były już dobrem luksusowym i każdy mógł sobie na nie pozwolić. Jednocześnie producenci samochodów mogli już złapać oddech po zniszczeniach wojennych i musieli zacząć konstruować nowoczesne samochody, żeby sprostać konkurencji.

BMW 1500 Neue Klasse

Na salonie motoryzacyjnym we Frankfurcie we wrześniu 1961 roku BMW zaprezentowało całkiem nowy model, który miał sie wpisać na stałę do historii motoryzacji. BMW 1500 Neue Klasse, bo o nim mowa, prezentował nowe podejście do tematu stylizacji nadwozia. Nie znajdziemy w tym samochodzie skrzydeł, pękatych błotników i tym podobnych ozdobników charakterystycznych dla lat 50-tych. Mamy za to zgrabnego małego sedana, z samonośnym nadwoziem, nowoczesnym zawieszeniem na kolumnach McPhersona, oraz wyposażonego seryjnie w hamulce tarczowe.

Dzięki sprytnemu zabiegowi pochylenia silnika pod kątem 30 stopni, masę można było poprowadzić niżej, przez co linia nadwozia zyskała dużo lekkości. Kolejnym pozytywnym elementem nadwozia, który był bardzo doceniany przez ówczesna prasę, oraz użytkowników tego samochodu, była dobra widoczność we wszystkich kierunkach. Neue klasse zostało zaprojektowane tak żeby ładnie wyglądać, a jednocześnie być funkcjonalnym, Kolejne pochlebne opinie BMW zbierało za duży i głęboki bagażnik, mimo że na zewnatrz wcale na taki nie wyglądał.

Silniki serii M10

Do napędu nowego modelu BMW zastosowane nowoczesne silniki M10, wyposażone w rozrząd SOHC. Pierwotnie silnik M10 miał pojemność 1500, ale jego konstrukcja była przystosowana do dalszego rozwoju i bez problemów można było w późniejszych latach rozwiercić cylindry i zwiększyć jego pojemność. BMW 1500 dysponowało mocą 80 KM, co pozwalało na osiągniecie 100 km/h w czasie około 15 sekund. Po dwóch latach produkcji bawarski producent zdecydował się na zwiększenie pojemności silnika M10 do 1,6 litra. Większą pojemność osiągnięto poprzez zmianę tłoków na takie, jakie montowano w silniku o pojemności 1,8 litra. Dzięki tej zmianie BMW 1600, bo tak brzmiała jego nowa nazwa, zyskało dodatkowe 6 KM.

BMW 1800

Zanim pojawiło się BMW 1600, w 1963 roku gama modeli Neue Klasse wzbogaciła się o BMW 1800. Zgodnie z nazwą samochód wyposażono w silnik o pojemności 1,8 litra. W tej wersji silnik M10 osiągał 90 KM. Poza podstawową wersją BMW 1800, pojawiły się również takie w których silniki generowały większą moc. BMW 1800 TI wyposażono w silnik osiągający 110
KM, zmiany polegały na zastosowaniu innych tłoków zwiększających stopień kompresji, oraz innych gaźników Solex PHH. Całość powstała we współpracy z firmą Alpina. Powstała również krótka seria wyczynowej wersji BMW 1800 TI/SA, w której dzięki zastosowaniu dwóch gaźników Weber moc silnika zwiększona została do 130 KM. Wyprodukowano tylko 200 sztuk wzmocnionej wersji BMW 1800 TI/SA.

BMW 1602 i 2002

Największą popularność zyskały jednak nie czterodrzwiowe sedany produkowane od 1962 roku, tylko sportowe dwudrzwiowe sedany zaprezentowane w 1966 roku. Debiut tej wersji BMW Neue Klasse przypadł na targi motoryzacyjne w Genewie w 1966 roku. Nowy model początkowo nazwany został BMW 1600-2, a później po prostu BMW 1602. Nowy samochód zbudowano na tym samym podwoziu co pozostałe BMW 1600, jak również zastosowano te same silniki M10 o pojemności 1,6 litra. Popularne było również BMW wyposażone w rozwiercony silnik o pojemności 2 litrów i mocy 100 KM. Model ten oznaczony został jako BMW 2002. Nowe nadwozie przypadło do gustu klientom. Tym sposobem seria 02 stała się najczęściej wybieraną wersją BMW Neue Klasse, w sumie wyprodukowano prawie 862 tysiące egzemplarzy dwudrzwiowych sedanów.

BMW 2002 Turbo

W latach 1973-74 powstała także topowa wersja modelu 2002, czyli BMW 2002 Turbo. Samochód ten zaprezentowano na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1973 roku. Był to pierwszy europejski, seryjnie produkowany samochód, którego silnik wspomagany był przez turbosprężarkę. Silnik BMW 2002 Turbo dysponował mocą 170 KM przy 5800 obr/min, oraz momentem obrotowym wynoszącym 240 Nm przy 4000 obr/min. Najmocniejsze BMW osiągało prędkość maksymalną 211 km/h i przyspieszało od 0 do 100 km/h w czasie 7 sekund. Wyprodukowano 1672 egzemplarze modelu 2002 Turbo.

Obecnie wszystkie wersje BMW Neue Klasse stały się cenionymi klasykami, które dzięki nowoczesnej konstrukcji, zarówno dawniej jak i teraz często są wykorzystywane w sporcie. Kiedyś BMW można było spotkać zarówno na miejskich ulicach jak i na rajdowych trasach. Obecnie na ulicy ciężko wypatrzyć takie samochody, za to na rajdach samochodów klasycznych są one dość często spotykane. Prezentowany na zdjęciach samochód  został wyprodukowany w 1969 roku. Jest to model BMW 1600-2, wyposażony w silnik o pojemności 1,6 litra. Mimo wieku 45 lat swoim pięknym wyglądem mógłby zawstydzić nie jednego młodszego klasyka.

>>>>Muzeum Ferrari w Maranello

>>>>Muzeum Lamborghini

>>>>Muzeum motoryzacji w Turynie cz.1

>>>>Muzeum motoryzacji w Turynie cz.2

>>>>BMW M3 Kombi

Leave a comment

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Go to Top