Skip to content Skip to footer

Muzeum motoryzacji w Turynie cz.3

Muzeum motoryzacji w Turynie to jednak nie tylko początki przygody człowieka z samochodami. W końcu w poprzednich częściach dotarliśmy dopiero zaledwie do czasów kiedy trwała jeszcze pierwsza wojna światowa, jak by nie patrzeć to było już 100 lat temu.

Muzeum motoryzacji w Turynie w okresie międzywojennym

W Museo Nazionale dell’automobile di Torino znajdziemy całkiem sporą ekspozycję poświęconą samochodom produkowanym w okresie międzywojennym. W końcu był to bardzo burzliwy okres w którym w motoryzacji jak i w innych dziedzinach życia różnie się wiodło. Dlatego produkowane były wtedy zarówno opływające luksusami limuzyny, ale też małe samochody które miały zmotoryzować tych mniej zamożnych. Jedni producenci rośli w siłę, inni w tym samym czasie ledwie wiązali koniec z końcem lub wręcz bankrutowali.

Jednak okres międzywojenny to również czas wielu innowacyjnych konstrukcji, które mają wpływ również na samochody którymi poruszamy się dzisiaj.

Citroen C3 – 5CV z 1922 roku

Ten mały samochodzik pomógł francuskiej firmie przestawić się po pierwszej wojnie na produkcje cywilną. Mały silniczek o pojemności zaledwie 856 cm3 pozwalał żeby ważący tylko 420 kg samochód przewoził dwie osoby z prędkością maksymalną 60 km/h. Nawet wtedy nie były to oszałamiające osiągi, ale pamiętajmy że było to zaledwie  4 lata po zakończeniu wojny która wyniszczyła większą część europy.

  • silnik 4 cylindrowy
  • pojemność 856 cm3
  • moc 11 KM
  • prędkość maksymalna 60 km/h
  • waga 420 kg

Isotta Fraschini 8A z 1929 roku

Jednak w szalonych latach dwudziestych obok malutkich samochodów produkowano również luksusowe limuzyny. Dobrym przykładem jest Isotta Fraschini. Samochody tej marki były skierowane dla najbogatszych klientów. To właśnie takimi limuzynami podróżowali milionerzy lub najbardziej znane gwiazdy kina. Wystawiony w muzeum motoryzacji w Turynie egzemplarz w 1950 roku zagrał w filmie “Sunset Boulevard” w którym występowali: William Holden, Erich von Stroheim i Gloria Swanson.

  • silnik 8 cylindrowy
  • pojemność 7370 cm3
  • moc 110 KM
  • prędkość maksymalna 140 km/h
  • waga 1500 kg (podwozie)

Mercedes Benz 540K z 1936 roku

Luksusowy Mercedes pokazuje geniusz niemieckich inżynierów okresu międzywojennego. W czasach III Rzeszy gdzie sieć autostrad coraz bardziej się rozrastała, potrzeba było samochodów którymi będzie można po tych autostradach bez stresu jeździć, jednocześnie opływając w luksusy. Silnik tej wielkiej limuzyny, a właściwie wielkiego kabrioletu miał pojemność 5,4 litra, jednak żeby wyciągnąć z niego jeszcze więcej mocy wyposażono go w kompresor, stąd literka “K” w oznaczeniu modelu. Kierowca w momencie kiedy potrzebował większego zastrzyku mocy mógł ten kompresor uruchomić z kabiny. Rzędowy 8 cylindrowy silnik Mercedesa rozwijał wtedy moc 180 KM, co pozwalało ponad 2 tonowemu pojazdowi rozwijać prędkość 170 km/h, całkiem nieźle biorąc pod uwagę że nie był to samochód sportowy i że był rok 1936. Mercedes W24 był produkowany w latach 1936-39 w fabryce w Mannheim, wyjechało stamtąd 406 takich Mercedesów.

  • silnik rzędowy 8 cylindrowy
  • pojemność 5401 cm3
  • moc 180 KM
  • prędkość maksymalna 170 km/h
  • waga 2235 kg

Packard Super Eight 1501 z 1937 roku

Stojący obok Mercedesa 540K Packard pokazuje jak w tym samym czasie wyglądały limuzyny po drugiej stronie Atlantyku. Równie majestatyczny jak sąsiad i tak samo jak on napędzany 8 cylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności 5,2 litra. Jednak wolnossący silnik amerykański w porównaniu do niemieckiego konkurenta rozwijał już tylko 125 KM, co przy zbliżonej masie pozwalało podróżować już tylko z prędkością 120 km/h. Packard był przed wojną producentem najbardziej luksusowych samochodów w Ameryce, napędzały je rzędowe ósemki, lub widlaste dwunastki, a nadwozia budowane były u najlepszych stylistów. Niestety renoma firmy została nadszarpnięta kiedy wprowadzili do produkcji tańsze modele klasy średniej. Po wojnie Packard nie mógł pozwolić sobie na skonstruowanie nowych modeli,a na stare znajdowano coraz mniej nabywców, w ten sposób firma produkująca samochody od 1899 roku powoli umierała, aż w 1958 roku zakończyła produkcję

  • silnik rzędowy 8 cylindrowy
  • pojemność 5261 cm3
  • moc 125 KM
  • prędkość maksymalna 120 km/h
  • waga 2077 kg

Austin Seven z 1932 roku

W okresie międzywojennym nie tylko milionerzy chcieli podróżować samochodami, coraz więcej osób marzyło o własnych 4 kółkach. Dobrym przykładem prób konstruowania taniego samochodu jest brytyjski Austin Seven zajmujący w muzeum motoryzacji w Turynie miejsce tuż obok Mercedesa 540K i Packarda. Mały “Baby Austin” kosztował zaledwie 165 Funtów, co wynosiło tylko ⅓ ceny normalnego samochodu. Jednak do przemieszczania taki samochód w zupełności wystarczał. Silnik miał moc zaledwie 13 KM, jednak do napędu samochodu którego podwozie waży tylko 280 kg nie potrzeba było zbyt wiele. Austin Seven mimo że został zaprezentowany w 1923 roku to produkowano go aż do wybuchu drugiej wojny światowej. W tym czasie wyprodukowano 375 tyś egzemplarzy, co jak na czasy kiedy powstawał było całkiem pokaźną liczbą.

  • silnik rzędowy 4 cylindrowy
  • pojemność 748 cm3
  • moc 13 KM
  • prędkość maksymalna 70 km/h
  • waga (podwozie) 280 kg

Fiat 500 Topolino z 1936 roku

Anglia miała swojego Austina Seven, a w tym czasie we Włoszech rolę samochodu który miał pozwolić każdemu poczuć wolność za kierownicą spełniał Fiat 500 Topolino, czyli mała mysz. W tym roku obchodzimy jego 80 urodziny. Aż trudno uwierzyć że był to wtedy najmniejszy seryjnie produkowany samochód, ale jak widać włosi od zawsze kochali małe jeździdełka. Topolino powstał w nieszczęśliwym momencie, zaledwie 3 lata przed wojną, nie przeszkodziło to jednak Fiatowi w masowej produkcji. Mała myszka była również produkowana po wojnie, w sumie w trzech seriach do roku 1955 powstało 520 tyś Fiatów Topolino. Później nastąpiła era innych małych Fiatów, ale o tym innym razem.

  • silnik rzędowy 4 cylindrowy
  • pojemność 569 cm3
  • moc 13 KM
  • prędkość maksymalna 85 km/h
  • waga 745 kg

Alfa romeo 8C 2300 z 1934 roku

Jak wyglądały przedwojenne limuzyny już widzieliśmy. Małe samochodziki mające za zadanie zmotoryzowanie społeczeństwa także. Ale jak wyglądały samochody sportowe okresu międzywojennego? Dobrym przykładem jest piękna Alfa Romeo 8C której nadwozie wykonała firma Touring z Mediolanu. Aż trudno uwierzyć, ale egzemplarz wystawiony w muzeum motoryzacji w Turynie został odratowany ze złomowiska, chyba ktoś kompletnie bez serca musiał go tam zaprowadzić.

Warto pamiętać że takimi Alfami jeździli najwięksi kierowcy lat 30-tych, Nuvolari, Borzacchini, Campari, Brivio, Sommer i można by tak było jeszcze długo wymieniać. Nie tylko jeździli, przede wszystkim wygrywali zarówno w najsłynniejszych Włoskich wyścigach Mille Miglia czy Targa Florio, ale też za granicą choćby w Le Mans (4 lata z rzędu 1931-34) oraz w Grand Prix w Monte Carlo.

  • silnik rzędowy 8 cylindrowy
  • pojemność 2336 cm3
  • moc 155 KM
  • prędkość maksymalna 180 km/h
  • waga 900 kg (podwozie)

Fiat 520 z 1928 roku

Dla niewprawnego oka wygląda do złudzenia podobnie do amerykańskiego kultowego Forda model A, z bliska oczywiście na chłodnicy widnieje znak Fiata. Żeby było jeszcze ciekawiej oba samochody znalazły się w produkcji w tym samym 1927 roku. Nie to jest jednak najważniejsze w tym modelu, Fiat 520 był pierwszym włoskim samochodem w którym kierownica była umieszczona po lewej stronie nadwozia. Przez dwa lata produkcji z taśm produkcyjnych zjechało około 20 tyś egzemplarzy kabrioletów, torpedo, spiderów oraz taksówek.

Ten konkretny Fiat 520 posiadała Virginia Bourbon, żona Edoardo Agnellego oraz matka Umberto i Gianni Agnellich, do muzeum motoryzacji w Turynie trafił dzięki właścicielce.

  • silnik rzędowy 6 cylindrowy
  • pojemność 2244 cm3
  • moc 46 KM
  • prędkość maksymalna 90 km/h
  • waga 1280 kg

Lancia Lambda z 1930 roku

Na koniec jeszcze jeden ważny samochód, Lancia Lambda. Można spytać dlaczego ważny? Ano dlatego że jest to pierwszy samochód posiadający samonośne nadwozie. Dzięki pozbyciu się ramy nośnej nadwozie Lambdy jest sporo niższe niż konkurentów produkowanych w tamtym czasie. Ale to nie wszystkie innowacje zastosowane w tym samochodzie. Lancia Lambda posiadała też jako pierwsza niezależne zawieszenie przedniej osi, która również była wyposażona w hamulce. Teraz nie wyobrażamy sobie samochodu bez hamulców przy przednich kołach, jednak w latach 20-tych była to rewolucyjna zmiana.

  • silnik widlasty 4 cylindrowy
  • pojemność 2570 cm3
  • moc 69 KM
  • prędkość maksymalna 125 km/h
  • waga 1200 kg

>>>>Muzeum motoryzacji w Turynie cz.1
>>>>Muzeum motoryzacji w Turynie cz.2
>>>>Muzeum motoryzacji w Turynie cz.4
>>>>Muzeum Ferrari

1 Comment

Leave a comment

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Go to Top